پلتفرمها نقش خود برای توسعه کتاب الکترونیک رو ایفا میکنند؟
۱. فیدیبو با ناشران قرارداد مدتدار انحصاری میبنده. یعنی تا چند ماه یا بعضا چند سال، کتابی که در فیدیبو منتشر میشه در مابقی پلتفرمها نباید منتشر بشه. اصل انحصار در بازار کوچک کتاب الکترونیک غلط است. اما مسئله فقط این نیست
2. در فیدیبو نمیشه فایل با فرمت ایپاب بارگذاری کرد. فایل #کتاب فقط میشه ورد، پیدیاف و ایندیزاین بارگذاری بشه و فیدیبو خودش تبدیل به ایپاب میکنه. به دلیل صف تولید، تقریبا یک ماه هم طول میکشه تا بعد از بارگذاری، کتاب منتشر بشه. یعنی چاپ کاغذی کتاب سریعتر از انتشار الکترونیک اونه
3. در پنل #فیدیبو ویرایش کتاب یکی از سختترین کارهای ممکنه؛ در حالی که یکی از مزایای #کتاب_الکترونیک همین سهل بودن ویراست جدید کتاب باید باشه. #کاربرپسند نبودن و امکانات کم پنل ناشران فیدیبو به همین جا ختم نمیشه و گزارشهایی که به ناشر میده، در ابتداییترین وضع ممکنه
4. در فیدیبو، ناشر به اطلاعات #مخاطبان خودش دسترسی نداره و نمیدونه مثلا عنوان الف رو چه کسانی خریدند. تا اینجا شاید طبیعی باشه، اما فیدیبو حتی این سرویس رو به ناشران نمیده که ناشر بتونه با پرداخت هزینه درخواست کنه به کسانی که "جلد اول یک کتاب" رو خریدند اطلاع رسانی جلد دوم بشه
5. ناشران سنتی عموما با سرویسها و خدماتی که میتونن از یک پلتفرم کتاب الکترونیک بگیرند، آشنا نیستند و حتی شاید اهمیتی براشون نداره. اما پلتفرم کتاب الکترونیک با خدمات خوب میتونه این بازار رو گسترش بده، وگرنه این بازار حالا حالاها جدی نمیشه
6. یکی از خدمات ابتدایی، سرویس اشتراکی خوب با تعداد عناوین زیاد برای مردم است که #فیدیبو به جای آنکه با خرید امتیاز به ناشران منفعت برساند و در این عرصه #سرمایهگذاری کند، کمترین حقالسهم را به ناشر میدهد و ناشران را از این سرویس هم ناامید میکند.
7. توسعه بازار #کتاب_الکترونیک فقط از طریق تبلیغات پرزرق و برق یا استفاده از اشخاص مشهور شدنی نیست. هم محتوای خوب در سلایق مختلف میخواهد و هم پلتفرمی که به ناشر و مخاطب سرویس خوب بدهد.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.