آیا فضاهای ارتباطی و اجتماعی اینترنت فرهنگ دارند؟ ویژگیهای آنها چیست؟ آیا نظامهای ارزشی فرهنگی ملی یا قومی بر فضای مجازی حاکمند؟ هدف مقاله حاضر معرفی و بررسی رویکردهای نظری اخیر در خصوص توصیف و یافتن خاستگاههای یک فرهنگ مجازی است. همچنین این مقاله به بررسی تأثیر فرهنگهای دینی، قومی، ملی و غیره بر فرهنگهای فضای مجازی پرداخته و چارچوبهای نظری مربوط را برای تفکر در مورد فرهنگ در اینترنت ارائه میدهد. سپس به یکی از مهمترین فضاهای ارتباطی امروز جهان یعنی شبکههای اجتماعی پرداختهام و پس از معرفی چیستی شبکههای اجتماعی، مطالبی را راجع به چگونگی رشد این شبکهها بازگو کردهام. در پایان نیز سعی کردهام مواردی را در مورد مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی و تطبیق آن با مدیریت فرهنگی شبکههای اجتماعی در اختیار خوانندگان قرار دهم. امید آنکه اساتید محترم، من را در این امر با پیشنهادات و انتقادات خود یاری دهند.
واژههای کلیدی:
فرهنگ، فضای مجازی، اینترنت، شبکههای اجتماعی، فرهنگ دینی و ملی، مدیریت فرهنگی.
متن کامل مقاله را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
--------------------------------
* این مقاله در شماره نخست ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه بازنشر شده است.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.