پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

روزنامه «تهران امروز» در صفحه اول امروز (یازدهم دی 90) خود در کنار عکس سخنگوی شورای نگهبان تیتر زیر را آورده است:
«با رفتار غیرقانونی انحرافیون برخورد می‌کنیم» (+)
این تیتر از منظر عموم مخاطبان اینگونه برداشت می‌شود که سخنگوی شورای نگهبان اولا بر وجود انحرافیون صحه گذاشته و ثانیا رفتار غیرقانونی آنان را قابل برخورد دانسته است.
حال ببینیم متنی که در ذیل همین تیتر است، چه بوده:
«یکی از دغدغه‌هایی که این روزها مطرح می‌شود مربوط به جریان خاص یا همان جریان انحرافی است. بر اساس اظهارات و هشدارهای چهره‌های سیاسی، این جریان مبالغ هنگفتی برای کسب کرسی‌های مجلس نهم در نظر گرفته است. حال سوالی که مطرح است این که کدام نهاد و مرجع قانونی وظیفه برخورد با تخلفات این جریان را بر عهده دارد؟! دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار «تهران امروز» در این زمینه وعده داد که شورای نگهبان با اقدامات غیرقانونی این جریان برخورد خواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر رفتاری خلاف قانون صورت بگیرد قطعا با آن برخورد می‌شود ولی اگر این رفتار مغایر با قانون نباشد چه شورای نگهبان و چه نهاد دیگر نمی‌تواند با آن برخورد کند.»
از همین متن برداشت می‌شود که سخنگوی شورای نگهبان قانون را برای همه مساوی دانسته‌اند و گفته‌اند عمل غیرقانونی از هر کسی سر بزند، قابل برخورد است و اگر از هر کسی عمل غیرقانونی سر نزند، نمی‌توان با آن برخورد کرد.
حال ببینیم متن سایت شورای نگهبان در این باره چیست:
«دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤالی درخصوص هشدارهایی که نسبت به صرف مبالغ کلان از سوی برخی جریانات خاص داده می‌شود، گفت: برای شورای نگهبان تفاوتی نمی‌کند که افراد عضو چه گروه و جناحی باشند و اگر اقدامات آنها مغایر با قانون باشد قطعا برخورد می‌کنیم ولی اگر رفتار آنها مغایر نباشد، نه تنها شورا بلکه هیچ مرجع دیگری نمی‌تواند برخورد کند.»
حال سوال این است که آیا اینگونه تیترزنی به تعبیر امام خمینی (ره) غش در تیترزنی نیست؟ فرض بگیریم که این جریان خاص دشمن ماست، آیا می‌توان در مقابل دشمن خود از طریق عدالت خارج شد؟ [1] بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در 12 خرداد 1360 در جمع کارکنان روزنامه کیهان می‌فرمایند:
«اخبارى که مى‏نویسید، تیترهایى که هست، این‌ها را که در روزنامه‏‌ها آدم مى‏بیند، مى‏فهمد که این تیتر از کجا پیدا شده است، با چه مقصدى این را گذاشته‏اند. و گاهى آدم بعد که مى‏خواند، مى‏بیند مسأله این طور هم نبوده است؛ تیترش یک جور دیگر است، مسأله‏اش یک جور دیگر! ابتدا همه مردم نمى‏توانند همه روزنامه را تا آخر بخوانند، این تیتر‌ها را نگاه مى‏کنند مى‏بینند در تیترى که هست، چه فسادى واقع شده است یا چه صلاحى واقع شده است. اما آدم وقتى خود متن را مى‏خواند، مى‏بیند مسأله این طور نیست که این در تیتر هست. باید توجه کنید که این یک غِشّى است براى مسلمین که انسان در تیتر یک چیزى بنویسد و محتوا آن جور نباشد.
(تیتر) نه به آن تندى باشد که- مثلًا در این تیتر هست، و نه به آن عظمت باشد که در این تیتر هست. این یک نحو غشّ است براى مسلمین.‌‌ همان طورى که یک کاسبى روى متاعش یک چیز خوبى قرار مى‏ دهد، روغن را روى آن یک مقدار روغن خوب مى‏ریزد [اما] آخرش فاسد است و این حرام است و غش است، همین طور چنانچه روزنامه این طور باشد که انسان تیتر‌ها را که نگاه کند ببیند این روزنامه خیلى روزنامه خوبى است یا مسائلى هست، مسائل مهمى مطرح هست، از آن طرف، کسى را انتقاد مى‏کنند که این آدم خبیث است، این طور است، اما وقتى آدم مى‏رود [متن را] نگاه مى‏کند، مى‏بیند مسأله این طور‌ها هم نبوده است یا اگر بوده، به این شدت نبوده است. متن را این یک نحو غشّى است که شما با قلمهایتان‏ مى‏کنید.‌‌ همان طور که این فروشنده روغنِ رو و زیرش با هم فرق دارد و غشّ است و حرام، این هم که تیترش با واقعش مخالف است، این هم غشّ است و حرام.»
امام (ره) صریحا می‌فرمایند این غش در تیترزنی حرام است. حال این مطلب را مقایسه کنید با الگوی ورع مطبوعاتی که مقام معظم رهبری به عنوان الگوی جامعه مطبوعاتی معرفی می‌کند و تعریفی که از ورع دارند به شرح زیر است:
«ورع یعنى چه؟ یعنى انسان از هر چیزِ شبهه‌ناکى که بوى مخالفت با دین از آن استشمام مى‌شود، اجتناب کند.» [2]
سوال من این است « هر چیز شبهه‌ناکی که بوی مخالفت با دین از آن استشمام شود» کجا و لفظ صریح «حرام» که امام خمینی (ره) در این باره فرموده‌اند کجا؟
سوال دیگر اینکه آیا اینگونه تیتر زدن نسبت دروغ دادن به شورای نگهبان نیست؟ و آیا عده‌ای فکر نمی‌کنند شورای نگهبان با اینگونه تفکر، با پیش زمینه به بررسی صلاحیت نامزدها می‌پردازد؟

 

 


پاورقی:
[1]- ای اهل ایمان در راه خدا پایدار و استوار بوده و شما گواه عدالت و راستی و درستی باشید و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن بدارد که از طریق عدل بیرون روید ، عدالت کنید که عدل به تقوی نزدیکتر از هر عمل است و از خدا بترسید که خدا البته به هر چه می کنید آگاه است. (سوره مائده، آیه 8 )
[2]- بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران ۱۲/۱۱/۱۳۷۵

 

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۷)

احسان ۱۱ دی ۹۰، ۱۳:۴۹
برادر
نگاهت درسته
منتها به متنهای کل رسانه‌ها که نگاه کنی
میبین همه تیترها غش که هیچ غش و ضعف دارند
یکی میخواد بفروشه یکی میخواد بکوبه یکی میخواد حال بگیره یکی میخواد دفاع کنه
رسانه ای رو سراغ ندارم که دقیقا مطابق اصول تقوی کار کرده باشه
و نشه توی کارنامه یک‌ماه‌ش چند مورد پدر و مادر دار غش در تیتر رو در بیاری
بگیر و برو تا غش در متن و بلکه بالاتر
حسن میثمی ۱۱ دی ۹۰، ۱۳:۴۹
حرفت که درسته.
درست می شه ان شاءالله. صد سال دوم :دی
صفایی نژاد ۱۱ دی ۹۰، ۱۴:۱۸
بله، منم به عنوان مثال گفتم چون به نظرم رسید که تیتری که شورای نگهبان رو از عدالت خارج کنه و دارای پیش زمینه تصور کنه، خیلی خطرناکه.
وگرنه متاسفانه توو اکثر رسانه‌ها این قضیه وجود داره
احمد ۱۲ دی ۹۰، ۰۳:۲۸
سلام علیکم!
البته یک گلایه از شما دارم(با توجه به شناختی که از چند یادداشت اخیر شما داشتم):

لطفا ریشه را ببینید! همان که مدتهاست در فضای سیاسی رایج شده:
"سیاست لیبرالی" تا جایی که آدم می گوید صد رحمت به لیبرال ها!

ریشه این سیاست و تفکر غیر اسلامی را می توانید به طور پر رنگی حتی در زعمای سیاسی دینی هم ببینید. در این زمینه یک مطلب در ذهن دارم که اگر بنویسم، قطعا فیلتر میشوم! نگهش داشته ام برای بعد!
بصیرت ۱۳ دی ۹۰، ۲۱:۲۷
سلام بزرگوار منبعشو یادم رفته پیدا کنم میگم . ممنونم که سر زدین میگم .
جام نیوز ۱۴ دی ۹۰، ۰۱:۵۵
با سلام.مطلب شما در سرویس جام بلاگ سایت جام نیوز منتشر گردید.
کد لینک خبر :
http://jamnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=46634&Serv=37
عرفان هدایت پور ۱۶ دی ۹۰، ۱۶:۱۹
سلام برادر عزیز، متاسفانه یک جریانی در مقابل حرکت شتابان دولت می خواهد بایستد و او رو متوقف کند. آنها چون دستاویزی منطقی و منصفانه در دست خود نمی بینند، لاجرم متوسل به بد اخلاقی و گناه می شوند. این جریان، لایقترست به عنوان جریان انحرافی زیرا که سعی در انحراف ذهن مردم از حقایق موجود دارد.
و در این موردی که فرمودید، عدم تقوا در تیتر زنی متاسفانه مواردی بسیاری میشه یافات نمود از جمله مطلبی چندماه پیش بنده داشتم با عنوان «سقوط یک رسانه» http://soroshmehr.ir/post-80.aspx
که به تیترهای دروغ رجانیوز علیه جریان موهوم انحرافی می پردازه.
خب در این فضای غبارآلود روشنفکری باید کرد و ذهنهای ناآگاه رو از حقه و نقشه دروغ پردازان و فتنه گران نجات داد.
به هر حال بروزم با مطلبی با عنوان:
تحلیل های نادرست دکتر قنبری و آیت الله مصباح
http://soroshmehr.ir/post-95.aspx
یا علی