پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

در مورد کتاب گاف

سعی کرده‌ام در مورد کتب نشر صاد -بیش از آنکه معرفی بنویسم- داستان چگونگی انتشار آن را بنویسم. قبلا در مورد چگونگی انتشار چند کتاب #نشر_صاد یادداشت‌هایی نوشته بودم و امروز می‌خواستم در مورد #گاف بنویسم. برای کتاب گاف در #خانه_کتاب #مراسم_نقد برگزار شد، درست ششم #اردیبهشت سال گذشته. از بایگانی، ویدئوی مربوط به صحبت‌های خودم در آن مراسم را پیدا کردم. صحبت‌های خودم را که گوش کردم، دیدم بهتر است به جای آنکه از چگونگی انتشار این کتاب بنویسم، از قول‌های محقق نشده خودم بنویسم.

قول داده بودم تا پایان بهار سال گذشته نسخه #صوتی منتشر شود و تا پایان سال #ترجمه #کتاب به یک #زبان دیگر. این صحبت‌ها را از جهت خودزنی بازنشر نمی‌کنم؛ هر چقدر هم که برای عدم تحقق وعده‌هایم دلیل ارائه کنم، باید #عذرخواهی را یاد بگیرم تا در مورد #آینده مطمئن صحبت نکنم و تلاشم را انجام دهم که بتوانم به عهدهایم پایبند باشم.

نشر صوتی #قناری که وظیفه صوتی کردن را به عهده داشت، به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب، چند روز پس از این مراسم یعنی آخر اردیبهشت تعلیق شد و هیچ کتاب جدیدی تولید نکرد و کتاب صوتی گاف علیرغم قول من هنوز متولد نشده است. حتی در مهرماه تصمیم گرفتم با وجود اینکه قناری سرمایه‌ای ندارد، اما مبلغی از صرفه‌جویی برای تولید صوتی گاف هزینه کنیم. چند وقت بعد از آن، گوینده‌ای آمد و خوانش متن تست شد ولی به دلیل استفاده زیاد از لهجه #خراسانی کار از آب درنیامد و هنوز نسخه صوتی کتاب تولید نشده است.

در مورد زبان خارجی، مذاکره برای انتشار به زبان #ترکی استانبولی هنوز ادامه دارد و قرار است در همین تیرماه مذاکره نهایی هم انجام شود که بالاخره توافق می‌شود یا خیر.

از کتاب گاف در یک سال گذشته حدود ۵۰۰ نسخه فروش رفته است، #جایزه #کتاب_سال استان #خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است و نظر منتقدان زیادی را به خود جلب کرده است. امیدوارم که با برنامه ریزی تیم جدید #بازاریابی در نشر صاد، این کتاب بیش از گذشته مورد اقبال مخاطبان واقع شود.

گاف داستان یک #معلم #دبیرستان #غیرانتفاعی #دخترانه است که شب‌ها به محلات #فقیرنشین می‌رود و گاف میان طبقه‌های بالا و طبقه‌های پایین جامعه را با زبانی #طنزآلود و شیرین تشریح می‌کند. از خواندن گاف خسته نمی‌شوید و پیشنهاد می‌کنم اگر نخوانده‌اید، حتما بخوانید. از کیفیت نوشتاری و داستان‌پردازی گاف حتما لذت می‌برید.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۳)

جوزفین مارچ ۴ تیر ۰۱، ۰۷:۰۷
سلام.
چیزی که ازش متعجبم اینه که شما که خودتون رو مدیر مسئول یه انتشارات فرهنگی می‌دونید، شما که معمولا ادعای حمایت از بلاگرها رو دارید و دغدغه‌ی برگزاری مسابقات و دوره‌های ادبی برای تربیت نویسنده‌های جوان رو دارید، چرا در محیطی که می‌شه با متنی ساده کلام‌تون رو انتقال بدید، باید از سخت‌خوانی استقبال بیشتری کنید؟ چرا باید در محیط سایت و وبلاگ که هشتگ تعریف‌شده نیست براش، از ادبیاتی شبیه ادبیات به کار برده در اینستاگرام استفاده کنید؟ و هم‌چنان با وجود این بی‌توجهی‌تون به خوانش و ظرفیت محیط‌ها، درباره‌ی فعالیت‌های انتشارات فرهنگی‌تون صحبت کنید؟!

شاید باید قبل از راه انداختن انتشاراتی با این دبدبه و کبکبه و این‌همه ادعا، اول توانایی‌های خودتون رو مورد ارزیابی قرار می‌دادید. شاید هنوز هم دیر نشده باشه، برای افزایش دانش‌تون در سطح ادبیات که در حال حاضر ابزار دست‌تون هست تا قبل از بین‌المللی کردن به قول شما #نشر_صاد. شاید خیلی هم بد نشد که بدقولی‌های زیادی از نشرتون دیدیم، من از شما متشکرم که به قول‌هاتون عمل نکردید و تا قبل از بالا بردن زیرساخت‌هاتون فعالیت‌هاتون رو گسترده‌تر نکردید.

آقای صفایی‌نژاد گرامی، همه‌چیز با پول قابل انجام نیست، گاهی اوقات نیاز به دانش اصولی در اون حوزه هست.
قاسم صفایی نژاد: ۴ تیر ۰۱، ۱۱:۱۲
سلام. ممنون از نظرتون. من ادعا نکردم تخصص ادبیات دارم. قرار هم نیست تخصص ادبیات پیدا کنم. الحمدالله در تیم نشر صاد، متخصصان ادبیات زیاد هستند و مسئولیت هم دارن و خداروشکر خوب هم کار کردند. 
در مورد سخت‌خوان ننوشتن هم سعی می‌کنم مطالب وبلاگی و شخصی رو راحت‌تر بنویسم.
بدقولی‌های ما زیاد هم نبوده. خیلی از قول‌ها رو عمل کردیم و با توجه به شرایط تحمیلی بهترین تصمیمات رو سعی کردیم بگیریم. 
حتما با جمله آخر شما موافقم. با پول که خیلی راحته همه چیز. 
حوراء رضایی ۱۰ تیر ۰۱، ۰۰:۰۵
@ جوزفین مارچ
عزیز، این متنْ ادبیاتی شبیه ادبیات اینستاگرام نداره؛ قضیه اینه که نویسنده همون متنی رو که توی اینستاگرام منتشر کرده، عیناً اینجا هم آورده. همین.
مسعود کوثری ۱۲ تیر ۰۱، ۱۳:۵۲
چقدر این کتاب داستانش برام جالب به نظر میاد باید بخونمش ..