تجربهنگاری مدیریت انتشارات علمی و فرهنگی
تجربهنگاری نوعی مستندسازی تجربیات عملی است که علاوه بر اینکه ثبت وقایع را انجام میدهد، میتواند به اشتراکگذاری دانش ضمنی تولید شده و تبدیل آن به دانش صریح یاریگر باشد.
از روزی که مسئولیت انتشارات علمی و فرهنگی را به عهده گرفتم (یعنی ۲۱ آذر ۱۴۰۱) تا به امروز نزدیک به ۵۰۰ روز میگذرد. ۵۰۰ روز چالشی با شرکتی که در هیچکدام از ساحتهای سازمانی مانند «مالی»، «رشد و یادگیری»، «بازاریابی و ارتباط با مخاطبان»، «فرآیندهای داخلی» و از همه مهمتر مأموریت اصلی شرکت یعنی «محتوا» نه تنها وضعیت مناسبی را سپری نمیکرد، بلکه حتی شفافیتی در مورد وضعیت آن وجود نداشت.
اسناد مالی ماهها بود ثبت نشده بود و بدهیهای شرکت مشخص نبود؛ وضعیت حقوقی شرکت در وضعیتی غیرقابل تصور بود که هیچ بانکی حاضر به همکاری با شرکت نبود، سامانه ستاد دولت برای برگزاری مناقصه و مزایده قفل بود و امور ابتدایی شرکتداری سالها بود در آن انجام نشده بود؛ سامانهای برای مدیریت محتوا وجود نداشت؛ بانک اطلاعاتی از کتب و قراردادها وجود نداشت و ....
به نظرم رسید که تجربهنگاری در چنین شرکتی که قدیمیترین و احتمالا پرداراییترین نشر ایران است، میتواند حداقل برای فعالان نشر جذاب باشد.
ان شالله به مرور روزهای تلخ و شیرینی که در این مدت تا روز پایانی که عهدهدار این مسئولیت هستم، منتشر خواهد شد.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.