پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

شخصی

دولت الکترونیک؟!

همیشه از رفتن به ادارات دولتی و عمومی برای کارهای مختلف گریزان بوده و هستم. از بانک گرفته تا وزارتخانه‌ای مانند ارشاد که بیشتر با آن سروکار داشته‌ام تا سازمان نظام وظیفه و .... حدود یک سال و نیم پیش بود برای رفتن به سفر حج عمره، چند روزی درگیر گرفتن نامه‌های مرتبط با اجازه خروج از کشور در سازمان نظام وظیفه بودم و زمان زیادی برای اموری گذاشتم که به راحتی در عرض چند دقیقه از طریق اینترنت قابل انجام بود. اموری که حتی در سفر قبلی عمره دانشجویی به صورت غیرحضوری انجام شده بود! حالا یا به خاطر دانشجویی بودن سفر قبلی بود یا بخاطر اینکه هر کاری دولت نهم کرده در دولت یازدهم باید از بین برود!

این چند روز هم که درگیر خرید و فروش منزل مسکونی هستم، دوباره سروکارم به صورت اجباری با همین سیستم اداری زمان‌بر افتاده است. صبح که به شهرداری برای مفاصا حساب رفتم، باید 4 قبض پرداخت می‌کردم که 3 قبض آن مربوط به بانک ملت و یک قبض آن مربوط به بانک ملی بود و دستگاه کارتخوان بانک ملی در شهرداری قطع بود. ناچار به نزدیکترین بانک ملی مراجعه کردم (حدود 15 دقیقه فاصله پیاده) و آنجا نیز دستگاه کارتخوان قطع بود و مجبور به ایستادن در صف طولانی عابر بانکی شدم که معلوم نبود کار می‌کند یا خیر؟! و الحمدالله که کار کرد. و البته وقتی به شهرداری برگشتم باید منتظر همان انسان محترمی می‌ماندم که گفته بود وقتی از بانک برگشتی سراغ من نیا و برو سراغ نفر بعدی اما نفر بعدی می‌گفت که آن آقای محترم تمامی اطلاعات لازم را ثبت نکرده است و ناچار منتظر ماندم.

آیا نمی‌شد با استفاده از ussd یا موبایل بانک یا اینترنت بانک کل این امور رو انجام داد؟ قطعا می‌شود! اگر نمی‌شود هم حداقل می‌شود به جای پرداخت در عابر بانک و دستگاه کارتخوان آن یک قبض 10 هزار تومانی را که به اندازه چند برابر وقت من و سایرین را گرفت با همان وسایل الکترونیک انجام داد. 

حال بقیه کار مانده است، دارایی، دفترخانه و و و و. همه کارهایی که به راحتی در عرض چند دقیقه می‌شود انجام داد اما سیستم اداری معیوب ما روزهای متمادی وقت مردم را تلف می‌کند و ما را ناچار می‌کند با لحن جناب خان بگوییم: «دولت الکترونیک؟!»

 

یادداشت معرفی کتاب و فیلم

چهل حدیث

«چهل» عدد متبرک و مقدسی در فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود. عالمان و محدثان بسیاری در طول تاریخ اسلام اقدام به نگارش کتاب چهل حدیث کرده‌اند. اربعین حدیث حضرت امام خمینی نیز مجموعه‌ای دل انگیز و گران‌سنگ و آکنده از فواید گوناگون تفسیری، حدیثی، فلسفی، اخلاقی، اعتقادی و عرفانی است، که در 38 سالگی امام  به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در 800 صفحه منتشر شده است که بارها به چاپ‌های گوناگون رسیده است.

امام خمینی (ره) در این کتاب با انتخاب 40 حدیث که 33 حدیث ابتدایی آن مربوط به اخلاق اسلامی و 7 حدیث آخر در باب اعتقادات و کلام است، به بیان متن کامل حدیث و تفسیر آن می‌پردازند. این چهل حدیث به ترتیب عبارتند از:

1. جهاد با نفس  2. ریا  3. عجب  4. کبر  5. حسادت  6. حب دنیا  7. غضب  8. عصبیت  9. نفاق  10. هوای نفس و درازی آرزو  11. فطرت  12. تفکر  13. توکل  14. خوف و رجا  15. امتحان و آزمایش مومنان  16. صبر  17. توبه  18. ذکـر خدا  19. غیبت  20. اخلاص  21. شکر  22. کراهت از مرگ  23. اصناف جویندگان علم  24. اقسام علم  25. شک و وسواس  26. فضیلت علم  27. عبادت و حضور قلب  28. لقاءالله  29. وصایای رسول اکرم (ص) به امیر مومنان علیه السلام  30. اقسام قلوب  31. عدم معرفت حقیقی حق تعالی و رسول و ائمه علیهم السلام  32. یقین (و حرص و رضا)  33. ولایت و اعمال  34. مقام مومن نزد حق تعالی  35.معرفت اسماء حق و مسئله جبر و تفویض  36. صفات حق  37. معرفت خدا و رسول و اولی الامر  38. آفرینش آدم بر صورت خداوند  39. خیر و شر  40. تفسیر سوره توحید و آیات آغازین سوره حدید.

قبلا در این وبلاگ، 12 بند خواندنی از این کتاب را در بخش نقل قول گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آنها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. عناوین این 12 بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آنها روی آن کلیک کنید:

- ستاریت حق مانع از غیور بودن او نیست

- بیچاره تو مشرکی!

- هزاران فرسنگ فاصله با رضای خدا

- کبر به مال و منال، پست‌ترین درجه کبر

- علامت عُجب

- گناه بهتر از عُجب است!

- شرمساری رسول الله؟!

- شیطان در قیامت طمع به رحمت حق کند!

- در جمیع احوال آزاد شو

- پلیدترین غیبت همراه با ریا است

- ضایع شدن عمل در آینده

- فضایل دانش

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از اینجا و همچنین نسخه صوتی آن را از اینجا به صورت رایگان دریافت نمایید. همچنین می‌توانید نظر کاربران گودریدز را درباره این کتاب در اینجا ببینید.



 

 

 

نقل قول

انتخاب تکنولوژی مناسب و ضرورت فعالیتهای تحقیق و توسعه

فرآیند‌ انتخاب‌ تکنولوژی‌ و محصول مناسب شامل کلیه اقدامات و فعالیتهای به هم پیوسته‌ای است که با‌ توجه‌ به اهـداف،شرایط، ویـژگیها و نیازهای تکنولوژیکی جهت تعیین مناسب‌ترین تکنولوژی مورد نیاز و همچنین‌ مناسب‌ترین‌ استراتژی دستیابی به آن با در نظر گرفتن بهترین شرایط و مناسبات فنی،اقتصادی و حقوقی‌ صورت‌ می‌پذیرد.این فرآیند معمولا به‌طور کلی شامل مراحی نـظیر آنـچه خواهد آمد،می‌باشد.:

1. اطلاع‌ از‌ نیازهای‌ بازار،سلیقه‌های مصرف‌کنندگان و کشش بازار برای محصولات جدید

2. اطلاع از وضعیت رقبا،موقعیت فعالیتهای تحقیق و توسعه‌ و نوآوری محصول و تهدیدات محیطی

3. اطلاع از موقعیت جهانی تکنولوژیهای مورد نیاز‌ و تبیین الگوی رفتار آنها در مـقطع زمـانی مورد بررسی با استفاده از تکنیکهای پیش‌بینی تکنولوژی

4. شناخت‌ از‌ امکانات فنی و علمی کشور و امکان دسترسی به مواد،انرژی،فرآیندهای تولید محصولات

5. تجزیه‌ و تحلیل موقعیت شرکت سرمایه‌گذار در بین‌ سایرین‌ از‌ نظر پشتوانه علمی و فنی،توانایی اقتصادی و فـنی،ارتباطات‌ و بازاریابی

6. بـرنامه‌ریزی اسـتراتژیک برای تعیین و انتخاب تکنولوژی مـورد نـیاز بـا توجه‌ به‌ اطلاعات جمع‌آوری شده.

7. طراحی استراتژی‌های‌ دستیابی‌ به محصول‌ و انتخاب‌ مناسب‌ترین استراتژی

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره 15 و 16 فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان 1385

 

 

نقل قول

انتقال تکنولوژی در مرحله رشد چه ملاحظاتی دارد؟

تصمیم‌گیری برای نحوه دستیابی به یک محصول و تکنولوژی در مهد شکل گیری و پیدایش و تکامل آن تکنولوژی بستگی شدیدی دارد. مثلا اگر یک تکنولوژی در مهد پیدایش خود در مرحله معرفی باشد، اقدام برای دستیابی به آن از طریق «انتقال تکنولوژی» کاری ناسنجیده می‌باشد. همچنین اگر محصول در مهد پیدایش خود در مرحله نزول بوده و تکنولوژی برتری جایگزین آن شده باشد، اقدام برای دستیابی به محصول اولی از طریق «انتقال تکنولوژی» کاری مخاطره آمیز استهمچنین در صورتی که محصولی از نظر توسعه در مهد پیدایش خود به حد اعلای خود رشد یافته باشد، تا حدی که امکان توسعه جدید در مورد آن کمتر ممکن باشد، اقدام یک کشور در حال توسعه برای دستیابی به عین این محصول از طریق استراتژی تحقیق تا تولید امری غیراقتصادی و غیرعقلایی خواهد بود مگر آنکه اهدافی نظیر تقویت پایه‌های علمی و فنی کشور مطرح باشد که باز هم انتخاب این استراتژی احتمالا امری مطلوب نخواهد بود.

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره 15 و 16 فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان 1385

نقل قول

استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی و محصولات

اصولا برای دستیابی به تکنولوژی به عنوان یک محصول صنعتی راه‌های گوناگونی میسر است که هر کشوری در هر یک از زمینه‌های صنعتی با توجه به ساختار علمی و صنعتی خود و میزان خوداتکایی در زمینه‌های علوم و فنون، میزان دسترسی به منابع ارزی مورد نیاز، مواد اولیه داخلی، نوع و کیفیت نیروهای متخصص در دسترس، روابط سیاسی بین المللی و منطقه‌ای، ارزشی که برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در برنامه‌های توسعه اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی قائل است، مرحله‌ای که تکنولوژی مورد نظر در سیکل عمر خویش دارد، سیاست‌های توسعه صنعتی خویش را تدوین و با استفاده از مطالعات امکان‌پذیری فنی و اقتصادی در هر زمینه‌ای اقدام اتخاذ مناسب‌ترین استراتژی برای دستیابی به محصول و تکنولوژی مورد نظر بنماید. انواع شیوه‌ها بدین قرارند: 

  1. استراتژی نوآوری تکنولوژیکی از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه 
  2. استراتژی توسعه تکنولوژی موجود 
  3. استراتژی مهندسی معکوس 
  4. استراتژی انتقال تکنولوژی 
  5. استراتژی استفاده مؤثر از امکانات و تکنولوژی موجود 
  6. استراتژی خرید کارخانه و پروسه تولید به صورت tern key 
  7. استراتژی واردات کالا و تکنولوژی مورد نظر

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره 15 و 16 فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان 1385