پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

این روزها بحث سینما یکی از مباحث داغ محافل رسانه‌ای است. از اعتراض به «یک خانواده محترم» گرفته تا اعتراض به «من مادر هستم». از ربط دادن این وقایع به درگیری‌های مابین معاونت سینمایی و حوزه هنری گرفته تا ربط دادن به محافل و جریان‌های سیاسی.

سؤالی که کمتر به آن توجه می‌شود و البته کمتر به آن پاسخ داده می‌شود این است که سهم ما طرفداران جمهوری اسلامی از این سینما چیست و چگونه نقش خود را ایفا می‌کنیم؟ مصاحبه پایگاه تحلیلی تبیینی برهان با جناب آقای شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، برخی از این سؤالات را پاسخ می‌دهد.

آقای شمقدری در این مصاحبه بیان می‌کنند که: «بزرگترین چالش این است که فیلم‌ساز ما خودجوش باید حاضر باشد در این مسیر گام بردارد. اگر فیلم‌ساز به سمت فیلم‌های ارزشمندی که مورد وثوق شماست حرکت نکند، چه کار باید کرد؟ این کار پیچیده‌ای است که به نظرم بسیار زمان می‌برد. ما نمی‌توانیم با دستورالعمل و تحکم فیلم‌ساز را وادار کنیم فیلمی بسازد که دغدغه‌اش نیست یا به آن علاقه‌ای ندارد و دنبال نگاه دیگری است. ما باید کاری کنیم جریان فیلم‌سازانی که نسبت به آرمان‌ها و افکار و اندیشه‌های انقلاب دغدغه‌مند هستند حرکت کنند و کارشان را توسعه دهند. ما نمی‌توانیم یک‌شبه فیلم‌ساز خلق کنیم. فیلم‌ساز برای اینکه فیلم‌سازی شود زمانی طولانی صرف می‌شود. ما در سینمای جوان کاری که کرده‌ایم این بوده است که جریان ساخت فیلم‌های سینمایی را متوقف کرده‌ایم. این چیزی است که شما آن را نمی‌بینید و برایش ارزش قائل نیستید، در حالی که به نظر من بسیار ارزشمند است و ما جریان فرآیند فیلم‌های سیاه را در سینمای کودک، در سینمای کوتاه متوقف کرده‌ایم و برعکس،‌ به سمتی رفته‌ایم که فیلم‌های ارزشمندی ساخته شود یا حداقل فیلم‌ها خنثی باشند. این به نظرم یک گام به جلو است و این شیب رو به کمال است، نه رو به نزول.»

به نظر می‌آید که رأی ایشان در این باره، رأی صوابی است. مشکل ما این است که در طول 34 سال گذشته، کمتر به سمت خلق فیلمساز رفته‌ایم و در مواردی که فیلم‌هایی ساخته شده‌اند که با اعتقادات ما ناسازگار بوده و بعضا خلاف قانون بوده ولی مجوز گرفته، با آنها برخورد سلبی کرده‌ایم؛ در صورتی که باید در طی این سال‌ها به سمتی می‌رفتیم که به جای برخورد سلبی، بتوانیم در فضای فیلمسازی رقابت کنیم و ذائقه مردم را مطابق با آرمان‌های جمهوری اسلامی تأمین نماییم.

به نظر نگارنده، اینکه ما از یک فیلمساز انتظار داشته باشیم برخلاف اعتقادات خود فیلمی بسازد به که مذاق ما خوش بیاید، انتظار نابجایی است. فیلمساز در چارچوب قانون جمهوری اسلامی می‌تواند فیلم مدنظر خود را تولید نماید و ما اگر حرفی غیر از او برای گفتن داریم، باید خود تلاشی انجام دهیم. متأسفانه در طی سال‌های سپری شده از انقلاب، فیلمسازان انقلابی نتوانسته‌اند بخش زیادی از تولیدات را به خود اختصاص دهند و شاید ترجیح نداده‌اند به این حوزه وارد شوند و در هر مورد که خطری احساس کرده‌اند، به اعتراضات و توقیف فیلم بسنده کرده‌اند؛ در صورتی که سؤال این است که بالأخره باید فیلم‌های زیادی در طی سال تولید شود که سینماها تعطیل نشود و مردم نیز به تماشای فیلم مورد علاقه خود بنشینند. اگر جلوی این فیلم‌ها گرفته شود، آیا فیلمسازان انقلابی به اندازه کافی، فیلم مطلوب تولید کرده‌اند؟

در این میان البته نسل سوم انقلاب بعضا به این حوزه ورود کرده‌اند و اثرات قابل تحسینی خلق کرده‌اند؛ یکی از این مجموعه‌ها، مرکز مستندسازی سفیر است که با اثراتی همچون «مهار نشده»، «یزدان تفنگ ندارد»، «انقلاب در خیابان روزولت» و «میراث آلبرتا» نشان داده است که حرف‌های بسیاری برای گفتن در آینده دارد که باید منتظر آن باشیم.

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۸)

کشوری ۱۸ آذر ۹۱، ۱۷:۱۸
در این که در بیش از سی سال از انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته ایم آنچه شایسته است  فیلم ساز تراز انقلاب تربیت کنیم شکی نیست،منتها نباید به این بهانه سهم مسئولین رو هم در اشاعه منکرات در سینما نادیده بگیریم که ماحصل ان اباحه گری وبیخیالی است که در این بین دو طرف متضرر می شوند.علی ایحال به قول جلیلی ما باید یک فیلم نامه دوباره برای خود سینما بنویسیم
قاسم صفایی نژاد: ۱۸ آذر ۹۱، ۱۷:۴۳
اگر مصاحبه آقای شمقدری را کامل خوانده باشید متوجه می‌شوید که دنبال بهانه نیستند، اتفاقا دنبال فرصت هستند برای اینکه همین کارها را انجام دهند. ضمنا خلق فیلمساز که بیخیالی نیست، بهترین کار ممکن است. اعتراضات برای کوتاه مدت خوب است تا فیلمساز خلق شود، نه اینکه به بهانه اینکه می‌توان با اعتراضات جلوی فیلمسازان غیرانقلابی را گرفت، بیخیال خلق فیلمساز شد.
قطعه شهداء ۱۸ آذر ۹۱، ۱۷:۳۸

با سلام و تشکر از مطلب شما
به نظر بنده پاسخ سوال نویسنده در همین جمله ودر دل متن نهفته است 
مشکل ما این است که در طول 34 سال گذشته، کمتر به سمت خلق فیلمساز رفته‌ایم
البته  "ارزشی" را هم بنده اضافه میکنم به متن فوق، چرا که نبود فیلمساز ارزشی که دغدغه انقلاب و اسلام را داشته باشد شدیدا احساس میشود
فیلم های مرکز سفیر را نامبرده اید فقط یکی شان را دیده ام ، آثار جالب توجه ای هستند اما تا جایی که میدانم مستند هستند
و در حوزه سینمایی  و ... اینطور کار نشده است
مطلب بجایی بود ، باتشکر
قاسم صفایی نژاد: ۱۸ آذر ۹۱، ۱۷:۴۱
وقتی قبلش عرض کردم ما طرفداران جمهوری اسلامی، خب یعنی مشکل ما با خلق فیلمساز ارزشی حل می‌شود وگرنه فیلمساز که کم نداریم!
بله مستند ساخته‌اند اما بالاخره در حوزه تصویر حرفی برای گفتن دارند، می‌توان بعنوان الگویی برای ساخت فیلم و سریال هم پذیرفت.

لطفی ۱۸ آذر ۹۱، ۱۷:۴۹
بسیار عالی بود
صحبت های آقای شمقدری کاملا منطقی است. کسانی که امروزه از وضعیت اکران فیلم ها و شخص اقای شمقدری غیرمنصفانه انتقاد میکنند فقط بعضی از فیلم های روی پرده سینما را میبینند که البته سینمای ما فقط در این فیلم های خلاصه نمیشود. ما در بخش مستند بسیار موفق عمل کرده ایم و حتی اگر گاهی گداری سری به سینما هم زده باشیم کاملا متوجه میشویم نه تنها درصد فیلم های ضد ارزشی بسیار کمتر از سالهای قبل شده بلکه تعداد فیلم های ارزشمند بسیار خوبی هم که در پرده نمایش اکران میشود افزایش یافته فیلم هایی که هم از لحاظ حرفه‌ای و هم از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند هستند.
کشوری ۱۸ آذر ۹۱، ۱۸:۱۷
به نظر من سهم مسئولین دراین بین بیشتر است.چرا که انها هستند که امکانات را در اختیار دارند.باید از نخبگان این عرصه حمایت شود که رشد کنند وبهترین حمایت هم از جانب مسئولین فراهم نمودن بستر وامکانات لازم است.
ممنون
قاسم صفایی نژاد: ۱۸ آذر ۹۱، ۱۸:۲۴
وقتی مسئولین بستر و امکانات را فراهم می‌کنند ولی کسی نمی‌آید که فیلمساز شود چه؟
نصیری ۲۰ آذر ۹۱، ۱۵:۲۵
خش اول از پاور پینت های سخنان مقام معظم رهبری با موضوع بسیج آماده شده است
برای دانلود به لینک سایت مراجعه نمایید
کمند ۲۰ آذر ۹۱، ۲۰:۴۰
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
هنوز فیلم رو ندیدم اما فکر می کنم گاهی با نشان دادن سبک زندگی بالانشینان نقاط منفی و لایه های تاریک ان نوع زندگی رو به طور غیر مستقیم بیان می کند
علی ۲۲ آذر ۹۱، ۱۳:۵۹
سلام. 
با مطلب شما و آقای شمقدری موافقم و در قیاس با سالیان گذشته حرکت رو رو به جلو می دونم. به امید اینکه در حوزه سینما افراد متخصص و کاربلد پرورش بدیم
محمد گودرزی ۲۵ آذر ۹۱، ۱۶:۰۲
اول و آخرش این توپ توی زمین خودمان است!!