کسی که عقل ندارد، ادب ندارد؛ کسی که همت ندارد، مروت ندارد و کسی که دین ندارد، حیا ندارد. خردمندی موجب معاشرت نیکو با مردم است و به وسیله عقل سعادت هر دو عالم بدست می‌آید.
امام حسن مجتبی علیه السلام
ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه

بایگانی

پژوهشگر را دنبال کنید پژوهشگر را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از مباحث مهم در مدیریت زمان همواره طبقه‌بندی کارها و مشخص کردن زمان برای آن‌ها است. کمی که زمان را به عقب ببریم، استفاده از کاغذ ابزار مطلوبی بود تا کارهایی که می‌خواستیم بکنیم را در آن برنامه ریزی کنیم و آن کار را به اجزای ریزتر تقسیم کنیم و برای هر جز زمانی مشخص کنیم و آن را در موعد مقرر انجام دهیم. شاید ابزار کاغذ برای خیلی از افراد بخصوص در کشور ما هنوز مطلوب باشد. نرم افزارهای مختلفی برای مدیریت امور -چه شخصی و چه شغلی و ...- معرفی شده و حتی تقویم‌های موجود در رایانامه‌ها با قابلیت به اشتراک‌گذاری قرارها و جلسات کمک‌های بسیاری به افراد کرد اما هنوز این نرم افزارها شاید آن چیزی که باید می‌شد، نشده بود. به نظر می‌رسد واندرلیست برنامه‌ای است که توانسته با بیش از 13 میلیون کاربر در دنیا اثبات کند حرفی برای گفتن دارد.

اما چرا واندرلیست؟ واندرلیست چه امکاناتی در اختیار ما می‌گذارد؟ به طور خلاصه می‌توان به مهم‌ترین خصوصیات واندرلیست اشاره کرد:

  • در واندرلیست می‌توانید کارهای مختلف خود را به دسته‌های گوناگون طبقه بندی کنید. با استفاده از یک نام کاربری و در یک محیط ساده، مثلا می‌توانید یک لیست از کارهای شخصی، یک لیست از کارهای شغلی، یک لیست از کارهای دانشگاه و ... بسازید.
  • در هر طبقه که خودتان ایجاد کرده‌اید، می‌توانید لیستی از کارها را اضافه کنید.
  • برای هر کار تاریخ سررسید تعیین کنید، تاریخ یادآور تعیین کنید، کار جانبی (اجزای کار) تعریف کنید، یادداشت بگذارید، فایل الصاق کنید، کامنت بگذارید و ...
  • می‌توانید تمام این‌ها را به ایمیل بفرستید یا چاپ کنید.
  • می‌توانید هر لیستی را بر اساس معیارهای مختلف مانند زمان ایجاد، زمان سررسید، حروف الفبا یا اولویت ترتیب بندی کنید.
  • با قابلیت جستجو می‌توانید کار مورد نظرتان را به راحتی بیابید.
  • در واندرلیست می‌توانید از هشتگ # نیز استفاده کنید و با کلیک بر روی واژه دارای هشتگ، آن واژه را در تمامی طبقه‌ها و کارهای خود ببینید.
  • اگر وقت یادداشت گذاشتن برای هر کاری ندارید، می‌توانید با فشردن یک دکمه به راحتی هر چه در مورد آن کار دوست دارید بگویید و آن را ضبط کنید.
  • می‌توانید هر طبقه از کارها را بر هر شخصی که در آن کار با شما همکاری می‌کند نیز به اشتراک بگذارید و آن فرد نیز مانند شما می‌تواند در آن طبقه، کار جدید ایجاد کند، فایل الصاق کند و کامنت بگذارد و ...
  • می‌توانید روی «امروز» یا «هفته» کلیک کنید و کل کارهای آن روز یا آن هفته را در تمام طبقه‌هایی که ایجاد کرده‌اید یکجا ببینید.
  • می‌توانید کار خاصی را به هر یک از دوستانتان که آن طبقه را با او به اشتراک گذاشته‌اید، بسپارید و برای او یادآور ارسال کنید و یا بالعکس در یک تیم کاری هر فردی برای فرد دیگر این کار را انجام دهد.
  • واندرلیست به شما درصد پیشرفت کار را هم نمایش خواهد داد.
  • واندرلیست در تمامی پلتفرم‌ها قابل اجراست. آندروید، ویندوز، ویندوزفون، آی او اس و حتی مرورگرهای اینترنتی و از این طریق شما همیشه به لیست کارهای خود به صورت آفلاین دسترسی دارید و اگر به اینترنت وصل شوید، می‌توانید همگام‌سازی هم انجام دهید.
  • واندرلیست با تقویم شما (گوگل یا اوتلوک و ...) قابلیت همگام‌سازی دارد.
  • واندرلیست از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

یک نکته دیگر اینکه این تمامی امکانات نسخه رایگان واندرلیست بود و واندرلیست نسخه پیشرفته (pro) و کسب و کار (business) هم دارد!

خبر خوب اینکه سه ماه پیش یعنی خرداد 1394 مایکروسافت، توانست به قیمت 200 میلیون دلار واندرلیست را خریداری کند. بسیاری از استفاده کردن از این قابلیت‌های بی‌نظیر در وان نوت یا اوتلوک خبر داده‌اند. آیا مایکروسافت این کار را انجام خواهد داد؟

 

ویدئوی آشنایی با محیط این برنامه را می‌توانید ببینید:

 

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۳۰
قاسم صفایی نژاد

کتاب «ناجی نیسان» اثر دیوید مگی در سال 1383 توسط انتشارات نوربخش و با ترجمه مسعود نیازمند در 230 صفحه منتشر شد. در مقدمه کتاب آمده است: استفاده از تجربیات دیگران، کوتاه‌ترین و سودمندترین راه برای انجام بهتر کارها است. رسیدن به هدف اولین شرط هر فعالیت بوده اما یکی از نتایج مهمی که از فعالیت به دست می‌آید، یادگیری و کسب دانش است. چرا که از تجربیات و یادگیری‌های گذشته می‌توان در انجام کارهای آتی استفاده نمود.
این کتاب در مورد فعالیت‌های یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان (نیسان) و مدیر عامل آن است. علیرغم آنکه در این عصر دوره قهرمان‌پروری سرآمده و کار تیمی ضامن موفقیت است، اما در عین حال این مدیر را می‌توان ناجی نیسان نامید. «کارلوس گوسن» توانست با اتحاد رنو-نیسان و با استفاده از روشی که آن را نیسان 180 نامید(1 یعنی یک میلیون خودرو در سال، 8 یعنی 8 درصد سود و 0 یعنی رسانیدن بدهی‌ها به صفر)، طی مدت دو سال نیسان را که با بدهی 22 میلیارد دلاری دست به گریبان بود به یک شرکت سودده تبدیل نماید.

این کتاب شامل چند فصل است:

اول- افتتاح کارخانه جدید (بهار 2001)

دوم- راز موفقیت یک رهبر جدید بین المللی

سوم- ایجاد یک اتحاد جهانی

چهارم- همیشه با یک ورق کاغذ سفید شروع کن

پنجم- شفافیت کامل، اعتماد ایجاد می‌کند

ششم- هنر اجرا کردن

هفتم- هیچ مشکلی نیست که محصول خوب آن را حل نکند

هشتم- سادگی حاصل سخت‌کوشی است

نهم- چگونه می‌شود در زمره بهترین‌های جهان قرار گرفت

دهم- در مسیرهای نو جسورانه گام نهادن

یازدهم- اهمیت یک مرد

دوازدهم- تحول کامل

 

قبلا در این وبلاگ، سه بند خواندنی از این کتاب را در بخش «نقل قول» گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آن‌ها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. عناوین این سه بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آن‌ها روی آن کلیک کنید:

- راز موفقیت: شفافیت

- شروع با یک ورق کاغذ سفید!

-سادگی، روشنی، انگیزه، اجرا و انتظار

 

نسخه انگلیسی کتاب را می‌توانید با قیمت کمتر از 1 دلار از اینجا خریداری نمایید. همچنین نسخه فارسی کتاب را می‌توانید با قیمت 2300 تومان از اینجا خریداری نمایید. نسخه الکترونیکی خلاصه کتاب نیز به صورت رایگان از اینجا قابل دریافت است. نظرات کاربران گودریدز در مورد این کتاب را هم می‌توانید در اینجا بخوانید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۱۴
قاسم صفایی نژاد

دکتر مجیدرضا داوری در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد یارانه نکاتی مطرح کرده است که به نظر می‌رسد نگاه مناسب و همه‌جانبه‌نگری ندارد و ایشان به جای حل مسئله اصلی درگیر فروعات و حواشی شده‌اند. ابتدا بخشی از این گفت‌وگو که قابل نقد است را بخوانیم:

این کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرآنلاین،با اشاره به اینکه دولت ماهانه 3.4 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند،اظهارداشت: این رقم سالانه بیش از 40 هزار میلیارد تومان می شود، این درحالی است که کل بودجه عمرانی امسال 35 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود:می دانید اگر این رقم به بودجه عمرانی اضافه شود، چه تحولی ایجاد می کند؟ مضاف براینکه تزریق این منابع به بخش عمرانی اثر تورمی ندارد. چون پولی که به افراد پرداخت می شود،تبدیل به تقاضا برای کالای مصرفی شده  و اثر تورمی خواهد داشت،این درحالی است که اگر این پول را در زیرساخت هایی چون جاده سازی، نیروگاه یا بخش های نفت و گاز هزینه کنیم، چون بخش سرمایه ای را هدف گذاری کرده ایم، تورم ایجاد نمی کند و برمنحنی عرضه تاثیر دارد.

داوری یادآورشد: زمانی که هدفمندی اجرا شد، به این دلیل که یارانه بین همه مردم تقسیم شد، این پول به منحنی تقاضا رفت.نتیجه این شد که تقاضایی برای اقتصاد ایجاد و  دولت مجبور به واردات جنس ارزان قیمت چینی برای پاسخ به تقاضای بازار شد.

سخن اینجاست که هنوز چند سالی بیشتر از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نمی‌گذرد و حافظه مردم به راحتی یاری می‌کند که قبل از اجرای هدفمندی شرایط چگونه بود. هدفمندی یارانه‌ها، هدفمندی بود نه پدیده‌ای جدید! یارانه از قبل اختصاص پیدا می‌کرد اما به کسانی که مصرف بیشتری داشتند، یارانه بیشتری تعلق می‌گرفت و اینگونه فرهنگ مصرف‌گرایی نیز ترویج می‌شد. اگر یارانه به هر متر مکعب گاز یا آب یا هر لیتر بنزین تعلق می‌گرفت، کسی که بیشتر مصرف می‌کرد، بیشتر مشمول دریافت یارانه می‌شد اما با هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدی آن‌ها، همه به طور مساوی دریافت می‌کنند و همه تشویق به مصرف کمتر انرژی می‌شوند. اگر کسی بنزین به خارج از کشور قاچاق می‌کرد؛ شخصی در خیابان با خودروی خود بدون هیچ اقدام مثبت و هدف مشخصی، فقط به آلوده کردن هوا و تشدید ترافیک کمک می‌کرد؛ یا کارخانه‌داری به فکر بهره‌وری دستگاه‌ها و فرآیندهای خود نبود و انرژی را بی‌رویه و غیراستاندارد مصرف می‌کرد؛ همه این‌ها بیشتر از یک ایرانی بافرهنگ و متشخص که به فکر مصرف درست و بهینه بود، مشمول دریافت یارانه می‌شدند!

سؤال این است که مگر با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بار مالی بر دوش دولت اضافه شد؟ مگر قبل از آن، دولت از طریق یارانه بر قیمت بنزین، آب، برق، گاز، نان و ... همین هزینه را متقبل نمی‌شد؟ مگر آزادسازی قیمت انرژی و سایر موارد مندرج در قانون همان عملی نبود که بسیاری از مدیران اجرایی کشور از آن می‌ترسیدند و نگران ریزش رأی خود بودند؟ آیا طبق قانون قرار نبود که منبع تأمین درآمد دولت برای پرداخت یارانه‌ها، همین آزادسازی قیمت‌ها باشد؟ حال چه شده است که پس از آزادسازی قیمت‌ها، به فکر حذف یارانه به جای هدفمندی یارانه افتاده‌اید؟ 

جالب است که ایشان اعتقاد دارند اگر درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ها به بخش عمرانی اضافه شود، اتفاق مثبتی می‌افتد! این پول همان پولی است که دولت به یارانه غیرهدفمند اختصاص می‌داد، چرا قبل از هدفمندی یارانه، از این پیشنهادهای درخشان اثری نبود؟ آیا بهتر نیست از هزینه‌های اضافی دستگاه‌ها و ادارات و بودجه مصرفی کاست و به بودجه عمرانی افزود؟ 

طنز قضیه اینجاست که ایشان واریز یارانه نقدی به حساب مردم را باعث افزایش تقاضای مردم می‌دانند؟! مگر رسانه‌های مخالف هدفمندی یارانه که به وفور یافت می‌شدند و می‌شوند همیشه به مردم نمی‌گفتند که «45 هزار تومان دریافت می‌کنید ولی چند برابر آن را از طریق گران شدن قبوض و بنزین پس می‌دهید.»؟ پس چه شده است که حالا فکر می‌کنید مردم به جز پرداخت قبوض و بنزین، پول اضافه‌ای هم دارند که تقاضا در سایر کالاها را بالا برده است و دولت را مجبور به واردات جنس ارزان‌قیمت چینی کرده است؟

در پایان باید بگویم، حذف یارانه نقدی کدام مشکل را حل می‌کند؟ آیا بهتر نیست به جای حذف یارانه نقدی، به فکر دوری از اسراف، بالا بردن بهره‌وری، تأمین منابع جدید ثروت به طور مثال از دانش، اصلاح الگوی مصرف و تغییر رویه‌های مدیریتی باشیم؟ چرا همیشه اولین راهکاری که به ذهنمان می‌رسد گذاشتن بار جدیدی روی دوش مردم و اضافه کردن مسئله‌ای به مشکلات آنان است؟ یک بار از خودمان شروع کنیم!

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۰۵
قاسم صفایی نژاد

کتاب «گذر از نوگرایی» اثر حمید مولانا و لوری ویلسون در سال 1371 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با ترجمه یونس شکرخواه منتشر شد. این کتاب در سال 1387 به چاپ دوم رسید و در سال 1390 پروفسور حمید مولانا ویرایش جدیدی از این کتاب با نام «پیشرفت و تعالی؛ گذر از نوگرایی» نگاشت که در آن پیوست‌هایی با نگاه جدید به آن اضافه شده است. نسخه اصلی این کتاب به زبان انگلیسی در سال 1989 توسط انتشارات لانگمن منتشر شده بود.

حمید مولانا در مقدمه کتاب با اشاره به چند حادثه مهم جهان که در غرب پیش بینی نشده بود – از جمله انقلاب اسلامی ایران، بازخیزش اسلام، جنبش همبستگی در لهستان، روند دگرگونی در اتحاد جماهیر شوروی، انتفاضه و همچنین جنبش دانشجویان در چین- نتیجه می‌گیرد که مطالعات توسعه بیشتر بر روی نوگرایی جوامع و بر رشد و افول سنت‌گرایی متمرکز بود، حال آنکه امروز شاهد پدیده بی‌سابقه دگرگونی سراسری جوامع هستیم. بنابراین هنگامی که توجه خود را از توسعه به دگرگونی معطوف می‌کنیم، باید دوباره مفهوم بین المللی و همچنین شیوه نهادینه شدن مطالعات مربوط به ارتباطات و توسعه را در این قلمرو تعریف کنیم.

در ادامه پروفسور مولانا تصریح می‌کند که این کتاب سه مقوله به هم پیوسته را بررسی می‌کند:

  • از نظریه‌های ارتباطی و توسعه یک تحلیل منتقدانه و نظام پردازانه ارائه می‌کند. این تحلیل در یک بستر تاریخی صورت گرفته است.
  • برای ارائه نظریه منتقدانه درباره دگرگونی اجتماعی، که از نوگرایی فراتر می‌رود، یک چارچوب نوین مفهومی را به وجود می‌آورد.
  • نقش مثبت تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی را در تغییرات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

فصول کتاب عبارتند از:

اول- توسعه، عرصه‌ای در جست‌وجوی خویش

دوم- فراسوی توسعه‌گرایی، چارچوب تحلیل

سوم- نظریه‌ها و نگرش‌های متفاوت در قبال ارتباطات و توسعه

چهارم- فرهنگ، جامعه و ارتباطات

پنجم- سیاست‌های ارتباطی و برنامه‌ریزی برای توسعه

ششم- تکنولوژی‌های ارتباطی و توسعه

هفتم- ارتباطات دوربرد و نقش آن

هشتم- کاربرد تکنولوژی نوین فضایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی

نهم- افراد و جوامع، ارتباطات و دگرگونی جامعه

در ویراست دوم کتاب که با عنوان تعالی و پیشرفت منتشر شده است به جای فصل هفتم و هشتم، فصلی با عنوان «توسعه: نگاهی دوباره» گنجانده شده است.

سراسر کتاب حاکی از تسلط کم‌نظیر ناشی از پژوهش و مطالعه نویسندگان است که با گردآوری تمامی نظریه‌های مهم و تمامی اقدامات تأثیرگذار توانسته‌اند چارچوب تحلیلی جدید و ارزنده‌ای را ارائه دهند.

مواردی که در این کتاب باعث آزار خواننده می‌شود یکی ترجمه نه چندان روان کتاب است و دیگری به روز نبودن برخی مباحث به خصوص در فصل هفتم و هشتم که تا حدودی در ویرایش جدید بهینه شده است.

قبلا در این وبلاگ، 3 بند خواندنی از این کتاب را در بخش «نقل قول» گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آن‌ها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. عناوین این 3 بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آن‌ها روی آن کلیک کنید:

نگاه از زاویه مهاجمان فرهنگی

تولید بدون توزیع مناسب اثرگذار نیست

برخورد فرهنگی و جریان آزاد اطلاعات!

 

نسخه انگلیسی کتاب را می‌توانید با قیمت کمتر از 3 دلار از اینجا خریداری نمایید. همچنین نسخه فارسی کتاب را می‌توانید با قیمت 4 هزار تومان از اینجا خریداری نمایید. نسخه الکترونیکی کتاب نیز به صورت رایگان از اینجا قابل دریافت است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۳۲
قاسم صفایی نژاد

در آیه شریف در سوره «هود» وارد است: فاستقم کما امرت و من تاب معک. یعنی «استقامت کن و بر جای ایست آن طور که مأموری، با کسی که توبه کرد با تو.» و در حدیث وارد است که جناب رسول الله، صلی الله علیه و آله، فرمود: شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه؛ یعنی «پیر کرد مرا سوره هود، برای خاطر این آیه.»

شیخ کامل شاه آبادی، روحی فداه، فرمودند با اینکه این آیه شریف در سوره «شوری» نیز وارد است، ولی بدون «و من تاب معک»، جهت اینکه حضرت سوره «هود» را اختصاص به ذکر دادند برای آن است که خدای تعالی استقامت امت را نیز از آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم آن داشت که مأموریت انجام نگیرد، و الا خود آن بزرگوار استقامت داشت، بلکه آن حضرت مظهر اسم حکیم «عدل» است.

پس ای برادر من، اگر تو خود را از متابعان آن حضرت می‌دانی و مورد مأموریت آن ذات مقدس، بیا و نگذار آن بزرگوار در این مأموریت خجل و سرمشار شود به واسطه کار زشت و عمل ناهنجار تو. تو خود ملاحظه کن اگر اولاد یا سایر بستگان تو کارهای زشت نامناسب کنند که با شئون تو مخالف باشد، چقدر پیش مردم خجل و سرشکسته می‌شوی؛ بدان که رسول اکرم، صلی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین، علیه السلام، پدر حقیقی امت‌اند به نص خود آن بزرگوار که فرمود: أنا و علی أبوا هذه الأمه. یعنی «من و علی دو پدر این امتیم»، و اگر ما در محضر ربوبیت حاضر کنند و حساب کشند در مقابل روی آن بزرگواران و از ما جز زشتی و بدی در نامه عمل نباشد، به آن بزرگوارها سخت می‌گذرد و آن‌ها در محضر حق تعالی و ملائکه و انبیا شرمسار شوند. پس، ما چه ظلمی بزرگ کردیم به آن‌ها و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدای تعالی با ما چه معامله خواهد کرد؟

 

چهل حدیث، صفحه 172

نویسنده: امام خمینی (ره)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۱
قاسم صفایی نژاد

هیچ گاه ممکن نیست نفس به شما که دارای ملکه تقوا و خوف از خدا هستید، تکلیف قتل نفس یا زنا کند، یا به کسی که دارای خصلت شرافت و طهارت نفس است پیشنهاد دزدی و راهزنی نماید. از اول امر ممکن نیست به شما بگوید در این ایمان و اعمال به خدای خود منت گذار، یا خود را از زمره محبوبین و محبین و مقربین درگاه قلمداد کن، ابتدای امر از درجه نازله گرفته رخنه در شما باز می‌کند و شما را وادار می‌کند به شدت مواظبت در مستحبات و اذکار و اوراد، در ضمن عمل یکی از اهل معصیت را در نظر شما به مناسبت حال شما جلوه می‌دهد و به شما القا می‌کند که شما از این شخص به حکم شرع و عقل بهترید و اعمال شما موجب نجات شماست و بحمدلله شما پاک و پاکیزه هستید و از معاصی عاری و بری هستید. از این دو نتیجه می‌گیرد: یکی بدبینی به بندگان خدا، و دیگر خودپسندی، که هر دو از مهلکات و سرچشمه مفاسد است. به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت دارای ملکه‌ای باشد یا اعمال دیگری باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خلق و ملکه او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، شاید این شخص را خدا مبتلا به معصیت کرده تا مبتلای به عجب که از معصیت بدتر است نشود – چنانچه در حدیث کافی است ... «همانا خدا دانست که گناه بهتر است برای مؤمن از عجب، و اگر نه این بود هیچ‌گاه مؤمن را مبتلا به گناهی نمی‌کرد.» و شاید من به واسطه همین بدبینی کارم منجر به بدی عاقبت شود.

 

چهل حدیث، صفحه 66 و 67

نویسنده: امام خمینی (ره)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۱۸
قاسم صفایی نژاد

رتبه دیگر از عُجب آن است که خود را از مردم دیگر ممتاز بداند و بهتر شمارد به اصل ایمان از غیر مؤمنین، و به کمال ایمان از مؤمنین، و به اوصاف نیکو از غیر متصفین، و به عمل به واجب و ترک محرم از مقابل آن، و به اتیان به مستحبات و مواظبت به جمعه و جماعات و مناسک دیگر و ترک مکروهات از عامه مردم خود را کامل‌تر دانسته و امتیاز برای خود قایل باشد، و اعتماد به خود و ایمان و اعمال خود کند و دیگر مخلوق را ناچیز و ناقص شمارد و به همه مردم به نظر خواری نگاه کند، و در دل یا زبان بندگان خدا را سرزنش و تعییر کند. هر کس را به طوری از درگاه رحمت حق دور کند و رحمت را خاص خود و یک دسته مثل خود قرار دهد. صاحب این مقام به جایی رسد که هر چه عمل صالح از مردم ببیند به آن مناقشه کند و در دل در آن به یک نحو خدشه کند، و اعمال خود را از آن خدشه و مناقشه پاک بداند. اعمال حسنه مردم را چیزی نشمارد، و همان عمل اگر از خودش صادر شد بزرگ بداند. عیوب مردم را خوب ادراک کند و از عیب خود غافل باشد. این‌ها علامت عجب است، گر چه خود انسان از آن غافل است.

 

چهل حدیث، صفحه 64 و 65

نویسنده: امام خمینی (ره)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۰۷
قاسم صفایی نژاد

روشن است که در برخورد دو نظام فرهنگی، پیوندها و مناسبات خارجی در شکل دادن به ساختار وسایل ارتباط جمعی و نظام‌های فرهنگی نفوذ عمیقی اعمال می‌کنند؛ نفوذی که طبعا بر کارکرد و شکل نهایی این وسایل و نظام‌ها و هم‌چنین بر فرآیند دگرگونی ساختاری نیز اثرگذار است. با این همه، این پیوندهای خارجی نباید باعث شوند که به نقش ساختارهای توسعه نیافته‌تر درونی نظام کم بها دهیم.

در همین نقطه است که فرضیه محض به اصطلاح «جریان آزاد اطلاعات»، ضعف‌های درونی بسیاری از مناطق وابسته جهان را نادیده می‌گیرد. ساختارهایی که باید در برابر بمباران پیام‌های ارسالی از سوی نظام خارجی نقش خنثی‌گر را داشته باشند.

با وجود این، سوداگران، با برافراشتن پرچ سیاست درهای باز، بر این موضوع اصرار می‌ورزند که حذف همه موانع - از سوی هر دو طرف ضعیف و قوی - به توسعه فرهنگ جهانی و سود بردن همه طرف‌های درگیری منجر می‌شود. اگر چه این داوری بی‌طرفانه، به طور انتزاعی و مجرد، تحسین برانگیز و جذاب به نظر می‌رسد، اما چهار سده تجربه را نادیده می‌انگارد؛ چهار سده‌ای که در خلال آن آیین جریان قدرتمند و تحمیلی «تجارت آزاد» به نظریه‌های «ریکاردو» به مردم ضعیف تحمیل شد. این تحمیل در حالی صورت گرفت که حامیان تجارت آزاد در راستای حفظ بخش‌های مطلوب اقتصادی خود،‌به نقش اصول خود پرداختند. کارلو کیپولا، که یک مورخ و اقتصاددان است، به خوبی این طنز را دریافته است:

انگلیس خوش اقبال بود که یک «ریکارد» هندی به پا نخاست تا مردم انگلیس را مجاب کند که بر اساس قانون هزینه نسبی، به نفع آنان است که چوپان شوند و از هند همه منسوجات ضروری را وارد کنند. انگلیس در مقابل به تصویب قوانینی همت گماشت تا از ورود منسوجات هندی ممانعت کند و در این راستا «نتایج خوبی» هم گرفت.

 

گذر از نوگرایی، صفحه 82 و 83

نویسنده: پروفسور حمید مولانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۴۰
قاسم صفایی نژاد

در سن خوزه آمـریکا، عمارتی وجـود دارد با نام «عمارت وینچستر» که تمام شهرتش را مدیون چیزهای عـجیب‌ و غـریبی است کـه در مـعماری آن وجـود دارد. این عمارت توسط «سـارا وینچستر» ساخته شده و حاوی نکات بسیار جالب و آموزنده‌ای از چیزی‌ است‌ که باید آن را «عدم معماری» بنامیم. جدای‌ از‌ مـواردی چـون سقف‌های گردان، کف‌پوش‌های میناکاری شده، چلچراغ‌های نـقره و طـلا کـه هـر کـدام نشان‌دهنده خلاقیت‌های هـنری فـراوانی است، همه جای خانه شامل عجایب زیادی چون‌ درها‌ و پنجره‌هایی که رو‌ به‌ دیوار باز می‌شوند، راه پله‌هایی کـه بـه هـیچ جا ختم نمی‌شوند و تعداد بی‌شماری بخاری، راه پله، در و پنـجره اضـافی اسـت. پنجره سـاخته شـده در کف زمین، دودکشی که از چهار طرف زمین بلند‌ می‌شود‌ و ستون‌های وارونه و معکوس، و هنوز کسی نتوانسته است راز ساخته شدن عمارت وینچستر را پیدا کند.

آنچه بررسی این عـمارت را مهم می کند، تجسمی است‌ که می‌تواند‌ در رابطه با وضعیت اطلاعاتی و ارتباطی آن‌ها در ما ایجاد کند. عماراتی که هرچند ظاهری آراسته دارند‌ و هزینه و زمان زیادی جهت ایجاد آن‌ها صرف‌ شـده‌ اسـت، ولی‌ چون بر اساس معماری معینی بنا نشده‌اند، فاقد کاربری لازم است. نکاتی در رابطه با این گونه ‌عمارت‌ها قابل ‌‌توجه‌ هستند:

نبود راهبرد؛ نبود نقشه فنی؛ بی‌توجهی به نیازمندی‌های واقعی؛ زمان غیرمعقول؛ هزینه غیرمعقول؛ حضور نسل‌های‌ مـختلفی‌ از‌ سـبک‌ها و سیستم‌ها؛ غیر قابل توسعه؛ بسیار پیچیده.

اگر برای یک لحظه به سیستم‌های اطلاعاتی ‌سازمان‌های خودمان فکر کنیم، خواهیم دید که اغلب این سیستم‌ها دارای مشخصاتی مـشابه هـستند. بنابراین می‌توان‌ دید که سازمان‌های مـا‌ از‌ کـمبود چیزی رنج می‌برند که به حق «معماری سازمانی» خوانده می‌شود. 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۱۴
قاسم صفایی نژاد

از همه این‌ها پست‌تر و کوچک‌تر کسی است که به امور خارجیه، از قبیل مال و منال و حشم و طایفه، تکبر کند. بیچاره از جمیع اخلاق آدمی و آداب انسانی دور است و دستش از تمام علوم و معارف تهی است، ولی چون لباسش پشم گوسفند است و پدرش فلان و فلان است به مردم تکبر کند! چه فکر کوچک و قلب تنگ و تاریکی دارد که قانع شده از تمام کمالات به لباس زیبا و از تمام زیبایی‌ها به کلاه و قبا! بیچاره به مقام حیوانی و حظوظ حیوانیت ساخته، و قناعت کرده از جمیع مقامات انسانیه به یک صورت خالی از مغز و شکل تهی از حقیقت، و خود را با این وصل دارای مقام دانسته. این قدر پست و نالایق است که اگر کسی از او یک رتبه دنیایی بالاتر باشد، چنان با او رفتار کند که گویی بنده با مولای خود. البته کسی که همّش جز دنیا نباشد، بنده دنیا و اهل دنیا است، ذلیل است پیش کسانی که معبود نزد اوست. 

 

چهل حدیث، صفحه 92

نویسنده: امام خمینی (ره)

۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۴۰
قاسم صفایی نژاد